#54 – Uke 18 – 12 leveregler

Jordan Peterson, Stoikerne, kristendommen, Benjamin Franklin og mange fler har alle forsøkt seg på enkle og klare leveregler. Jordan Peterson sine regler har vært i vinden en stund og mange har prøvd seg på sine egne versjoner av disse. Jeg lekte litt med tanken på å også lage mine egne leveregler. Regler som kan være en slags føring for hvordan jeg ønsker å oppføre meg. Noen er mine egne og noen er lånt. De er skrevet til meg og er slik jeg ser det akkurat i øyeblikket. Det vil si at jeg regner med de forandrer seg med tiden.

Jeg vet at terskelen for å skrive ned ting og gjøre oppgaver som en ikke er nødt for å gjøre er noe som ikke er lett å prioritere. Det er litt merkelig å tenke på er at det er når oppgavene er for noen andre at jeg føler mest plikt til å utføre oppgaven. Jeg har det ihvertfall slik. Det skal noe til for at jeg prioriterer å sette meg ned å prøve å finne ut noe som hva mine 12 leveregler skal være eller lignende “oppgaver”. Dette er jo oppgaver som faktisk er for mitt eget beste. Litt investert tid og innsats har et enormt potensial til å endre hvordan jeg lever til noe bedre. Tenk bare hva en halvtime med tv kunne byttes ut i. Vi vet at tv tid er tid som ikke gir så mye i utgangspunktet og at ved å bytte ut tv med noe mer målbevisst har det et enormt potensial til å endre livene våre. TV er alltid et enkelt eksempel å dra fram. Det er fordi det er så avhengighetsskapende og passiviserende. Jeg vet det er gode serier og dokumentarer på TV som er lærerike og underholdende, men den tiden vi bruker på det kan aldri komme i nærheten av hva vi kan oppnå hvis vi setter oss ned og konfronterer oss selv med hvordan vi oppfører oss og hvordan vi vil ha det. Det å høre om noe, se noe eller forstå noe er bare det første lille steget mot å gjøre det til en realitet. Det mangler avgjørelsen og  handlingen i retning det du ønsker. Det er langt viktigere. Og langt vanskeligere.

Jeg hørte noe fra en ekspert på atferd her en dag.

“Folk oppfører seg slik at det er forenelig med hvordan de vil ha det”

Når du hører den påstanden så tar det ikke lang tid før du finner ut at det overhodet ikke stemmer. Men tenk litt over den der. Den påstanden burde jo være sann! Hvorfor er den ikke det? Syke folk er oppgitte over egen situasjon, men gjør seg selv sykere med sine egne handlinger. Trøtte folk nekter å legge seg om kvelden, men kan fremdeles klage på å at de er trøtte og alt de ikke får gjort på grunn av det. Folk drømmer om å ha mye penger men skaffer seg isteden kredittgjeld, det stikk motsatte! Hvorfor er det så vanskelig å oppføre seg slik at det fører til hvordan vi vil ha det? Det er det sikkert tusenvis av svar på. Vi finner dem mest sannsynlig ikke på tv eller på telefonen. Sjansen er større om vi setter oss ned for å tenke på det og skrive om det. Her er mine 12 leveregler. Og bare for å presisere det så er dette det første og beste jeg kommer på. Det er ikke regler jeg følger slavisk, men regler jeg kunne tenke meg å følge på det jevne.

1: Stå opp om morgenen og legg deg om kvelden.

Det er altfor lett å gå rundt å tro at alt er fint og flott, men sannheten er at du er mentalt tilbakestående og forstår ikke at potensialet ditt er hemmet på grunn av lite søvn. Du tror du du er den samme friske fine fyren, men du er ikke i stand til å handle i eller forstå verdenen du lever i på samme måte som om når du sover nok. Du tror du er rasjonell, men det er system 1 som er føreren og det ender ikke godt. Stå opp om morgenen. Tidlig. Da blir det også lett å legge seg.

2: Lær deg hvordan det du spiser virker på deg. Kroppen er som en robot. Maten er som programmer for roboten. Programmene inneholder koder som forteller roboten hva den skal gjøre. Du kan etterhvert forvente å bedre kunne skjønne hva som er lurt å spise i forhold til hva du ønsker å gjøre. Husk at det forandres hele tiden og du er nødt for å tilpasse det kontinuerlig.

3: Utfordre kroppen din og hodet ditt hver dag. Gjør de tingene med kroppen din som fører til at den holdes ved like, varer lenge og har mindre sjanse for å bli skadet. Det hjelper kroppen din og hodet ditt både den dagen du gjør det og den dagen du trenger at du har gjort det. Gjør vanskelige ting både mentalt og fysisk. Balanse, kroppskontroll, hjernetrim, meditasjon, faste. Alt det er gode ting å drive med.

4: Ha en kontinuerlig rutine for å gjennomgå hvordan du oppfører deg. Hvis du bryr deg om de små tingene hver dag, trenger du ikke bry deg så mye om de store tingene over tid. Om du gjør de små vil de store følge. Har du gjort noe dumt i dag, skriv det ned og tenk at du ikke vil gjøre det i morgen. Har du gjort noe bra i dag, skriv det ned og tenk at det vil du gjøre mer. Etter en stund har de små uvanene jevnet seg ut og de store endringene har skjedd av seg selv. Kaisen er det noe som heter i japan. Kontinuerlig forbedring betyr det. Litt og litt, hele tiden gir store resultat.

5: Gjør det som er rett. Ikke fordi noen ser om du gjør noe galt, men fordi du selv ser det. Selvtillit er rykte du har for deg selv.  -Naval Ravikant. “Gud ser deg!” Det sa bestemoren til Barbro. Ikke så dumt det. Som ateist er det bedre at jeg tenker at jeg selv ser meg og dømmer meg om jeg gjør noe forkastelig. Ikke prøv å snike deg unna. Har du gjort noe, innse det, innrøm det, skriv det ned og ikke gjør det mer. Den gylne regelen fra bibelen og hundrevis av andre skrifter gjør seg gjeldende også her. Gjør mot andre slik du vil at andre skal gjøre mot deg.

6: Tenk at hver eneste person du møter har noe å lære deg og lytt til de du snakker med. Alle du møter er bedre i noe enn det du er. Det kan være innsikt, praktiske ting, fakta, lærdom, hva som helst. Det trenger ikke være positive ting heller. Det er også nok av folk som kan lære deg hva du ikke skal gjøre. Egentlig har du snakket nok i livet. Hver gang du får trangen til å fortelle en historie om noe som er enda bedre enn den du nettopp ble fortalt, ikke gjør det. Ingen tjener på det. I det du bestemmer deg for å gjøre det klarer du ikke høre hva den andre prøver å si og du går glipp av både poenget og gleden motparten har av å fortelle deg det. Dessuten trykker du den andre personen ned for å heve deg selv.

7: Se for deg hva den 80 år gamle deg vil si om det du gjør nå. Ville han ha reist tilbake og gjenopplevd dette fantastiske øyeblikket eller ville han ha tenkt at det der var sløsing av livets rett? Nyt de øyeblikkene du tenker at din 80 år gamle selv ville likt å mimre om, tenk over de tingene han ikke hadde vært så begeistret for.

8: Motstå umiddelbar nytelse som fører til langvarig ubehag. Ettertrakt kortsiktig ubehag som fører til langvarig lykke. Fritt etter Michel de Montaigne. Nytelse er kortvarig, lykke er langvarig. Vet du hva som gir langvarig ubehag, må du fjerne årsaken. Vet du hva som gir deg langvarig glede kan du legge til rette for at det skal skje mer.

9: Si unnskyld. Det krever mot.

Brené Brown

“Mot over comfort”

“Alle vil være modige, men ingen vil være sårbare.”

Strauss Zelnick

“Selv om det kan være flaut og ukomfortabelt å be om unnskyldning, er det et tegn på modenhet og god karakter. Dessverre er det ikke noen spesiell magisk måte å si “Unnskyld” på. Du må bare gjøre det.”

Desto tidligere dette skjer jo mindre tid får tilstanden til å vokse og lage problemer for deg. Det vokser og blokkerer for de tingene du har lyst å gjøre og det konstruerer et kunstig forhold til den du burde si det til. Det kan fort balle på seg. Først motstand, fordi du vet hva du burde gjøre. Siden kan det bli til avvisning og irritasjon. Til slutt undertrykkelse av det du føler. Da er problemet ut av verden. Men ferden er lang og krevende og følelsene kan når som helst komme frem igjen og treffe deg som en stein i magen når du minst venter det. Alternativt kan det hele være over på noen sekund og føre til forståelse, trygghet og tillit. Å ikke si unnskyld er trening på å bedøve ubehagelige følelser og lære å leve med dem. Å si unnskyld er trening på å få bort ubehagelige følelser og bedre forstå når du gjør feil. Skal det bli en vane må jeg øve. Si Unnskyld.

10: Si takk. Takk for ting du er glad for. For deg selv eller til den du er takknemlig ovenfor. Takk for det andre folk gjør eller for ting du selv gjør.. Vær takknemlig. Det fører gode ting med seg.

11: Ha lave forventninger. Mange forstår ikke hva du mener med dette. Har du høye forventninger er sjansen større for å bli skuffet. Skuffelse er en trettende følelse som krever mye av deg å komme over. Har du lave forventninger er det mindre sjans for å bli skuffet og større sjanse for å bli positivt overrasket. Det er en velkommen følelse.

12: Vit hva du kan gjøre noe med og hva du ikke kan gjøre noe med. Dette er en av de tingene stoikerne var mest opptatt av. Det jeg ikke kan gjøre noe med er det ikke noe vits i å bruke tid og energi på. Selv om det er lett å gjøre det. Desto oftere du kommer på å forkaste noe på grunn av dette, jo mer tid og kapasitet har du til å ordne på de tingene du kan gjøre noe med. Etterhvert blir dette lett og er standarden. Ta problemer som de er. Ikke maksimer og ønsk at de ikke har skjedd. Det som har skjedd har skjedd og kapasiteten din kan brukes til å finne ut hvordan du skal komme godt ut av det.

Bonus: Disse reglene har kun med meg selv å gjøre. Bonusen er at desto mer jeg oppfører meg i tråd med dette jo større er sjansen for at ungene plukker noe av det opp og kan bruke det som grunnlag for sine egne leveregler.

Sånn. Det var jo kjekt det. Jeg har printet ut disse og har de i morgen boken min. Der er det størst sjans for at jeg ser de ofte og at jeg i en sinnsstemning som gjør de effektive når jeg ser de.

Er det noen der ute som vil lage sine egne leveregler er dere hjerteligst velkommen og sende de til meg om dere vil.

Det var det for i dag. Takk for nå, takk for meg og tusen takk til deg som hører på!!

Snakkes neste gang!

Legg igjen en kommentar